1. ÅNGERRÄTT
    • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    1.1 Vid nyttjande av din ångerrätt

    • Skriv till oss på instagram eller mailen @RIGHTEOUS.rts@gmail.com om du ångrar ditt köp så skickar vi en QR-kod du visar för närmsta postnord postombud som sedan skickar paketet till oss.
    • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar returnera produkterna till oss

    • Vi står för returkostnaden.

    1.2 Ångerrätten gäller inte vid

    • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
    • Underkläder där förpackningens försegling har brutits av dig.
    • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
    • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
    • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
    • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
    • Produkters vars skick har försämrats så pass mycket att värdeminskningen är total.
    • Produkter vars etikett har brutits/tagits bort.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

     

    2. REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
      • Vi besiktar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
      • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
      • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
      • Produkten ska inte användas efter att defekten har upptäckts.

      2.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

      • Eventuella ursprungliga fel och defekter ska alltid reklameras till RIGHTEOUS.rts@gmail.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning samt bilder på felet.
      • Om det inte lyckas av oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 
      • Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vid ej godkända reklamationer står kund för tur- och returfrakt.
      • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
      • Vid godkända reklamationer på använda och slitna produkter förbehåller vi oss rätten att återbetala ett mindre belopp än ursprungligt pris, se punkt 6.

       

      3. FÖRBESTÄLLNINGAR
        • Vid förbeställning sker inköp av din produkt efter du har lagt din beställning. Du kan avbryta din beställning hela vägen fram tills du produkten är påväg till dig.
        • Om kunden önskar att avbryta köpet efter vi köpt in produkten blir den skyldig att betala en hanteringsavgift på 250 SEK. Kunden blir informerad så fort vi köpt in produkten.

        3.1. Leverans vid förbeställningar

        • I genomsnitt sker leverans av förbeställda produkter inom 21 arbetsdagar. Denna leveranstid kan variera beroende på storlek och modell.
        • Du blir informerad när vi har köpt in produkten till den e-postadress du uppgav vid beställningen att den är under leverans till vårt kontor.
        • E-postmeddelande angående inköpt förbeställd produkt sker automatiskt via utomstående system. Viktigt att kontrollera er skräppost för att inte missa information. 

         

        4. ÅTERBETALNING
          • Vid återbetalning förbehåller vi rätten att dra av tur- och returfrakt kostnaden samt en eventuell värdeminskning vid använd produkt.
          • Återbetalning sker via det betalningsmedel du använde vid din beställning. Återbetalningen sker inom 1-3 bankdagar från och med mottagande och hantering.
          • Vid utebliven hämtning av paket på ombud tar vi en hanteringsavgift på 300 SEK.
          • Vid annullerad förbeställning efter att produkten är inköpt tar vi en hanteringsavgift på 250 SEK. Detta belopp dras av vid återbetalningen eller justeras på fakturan.
          • Vid retur av förbeställning tar vi en hanteringsavgift på 170 SEK, detta inkluderar bland annat returfrakt.
          • Om en produkt brukats och använts till en sådan nivå att en kan spåra användandet i form av smuts, repor eller annat slitage anses produkten ha minskat i värde. Detta innebär i sin tur, att vid en återbetalning, är vi ej skyldig att betala hela beloppet ifall produkten brukats. Detta berör inte “prövning” av plaggen, så vida plagget inte blivit smutsig/slitits.
          • Återbetalning av reklamationer kan ske i form av värdecheck som går att lösa in vid köp på plattformen.

           

          5. PRISSÄTTNING OCH PRISGARANTI
            • Vi erbjuder ingen prisgaranti/återbetalning vid eventuella prissänkningar och kampanjer.

             

            6. VÄRDEMINSKNING

              Om en produkt brukats och använts till en sådan nivå att en kan spåra användandet i form av smuts, repor eller annat slitage anses produkten ha minskat i värde. Detta innebär i sin tur, att vid en återbetalning, är vi ej skyldig att betala hela beloppet om produkten brukats. Värdeminskning beskrivs nedan. 

              • Vid produkter som brukats och använts till en sådan nivå att en kan spåra användandet i form av smuts, repor eller annat slitage, sker en värdeminskning på 70% av ursprungligt försäljningspris.

               

              7. BESTÄLLNINGAR PÅ PLATTFORMEN
                • För att göra en beställning krävs det ett giltigt fullständigt för- och efternamn. Vi förbehåller oss rätten att ta en avgift vid ej uthämtat paket om för- och efternamn inte överensstämmer med din giltiga id-handling.
                • Giltig e-postadress och telefonnummer krävs för att slutföra en beställning och därav kunna motta leverans aviseringar.
                • Vid utcheckning krävs godkännande av dessa villkor.
                • Vid skapad beställning skickar vi dig en bekräftelse på din e-postadress alternativt telefonnummer. Vid ej mottagen orderbekräftelse inom 24 timmar ber vid dig direkt kontakta oss för kontroll av korrekta personuppgifter.
                • Om angiven e-postadressen är ogiltig eller e-postmeddelandet hamnat i skräppost och därav ej blivit meddelad om inköp av förbeställd produkt och sedan vill avbryta kvarstår fortfarande hanteringsavgiften på 250 SEK.

                 

                7.1. Vår rättighet att avvisa din order eller avbryta ett avtal

                • Uppfyllandet av alla beställningar på plattformen är beroende av tillgänglighet. Vi förbehåller oss rätten att inte acceptera din beställning på grund av olika anledningar:
                  • Produkten är inte tillgänglig/i lager
                  • Din beställning är flaggad av våra säkerhetssystem som en trolig bedräglig order.
                  • Faktureringsadress överensstämmer inte med leveransadress och/eller betalningsmetod. 
                  • Vi kunde inte leverera till den adress du lämnade.
                  • På grund av en händelse utanför vår kontroll.
                  • Ökningen på marknadspriset har blivit så pass högt att vi inte kommer kunna leverera en förbeställd produkt.
                • Vid avvisade ordrar blir du alltid aviserad per mejl om anledning till avvisning.

                 

                8. ÖVRIG LEVERANS INFORMATION
                • Om möjligt försöker vi distribuera alla varor du beställt samtidigt. Vid förbeställning kan det uppstå delad leverans där fraktmetod kan ändras. Du blir alltid informerad med spårningsinformation och ingen extra kostnad tillkommer.
                • Vid mottagande av leverans ber vi dig undersöka eventuella skador på försändelsen innan produkten brukas. Om inte, förbehåller vi rätten att återbetala dig fulla beloppet exklusive värdeminskning vid eventuellt retur. Läs mer på punkt 6.