ORDET

Ordet "RIGHTEOUS" har en bokstavlig betydelse av att göra det som är rätt, men det har också en djupare betydelse. I det här sammanhanget innebär att vara RIGHTEOUS att den ansträngning du lägger ner direkt kommer att påverka de resultat du får. Denna princip gäller för den professionella världen, där hårt arbete, konsekvens och intelligens i allmänhet leder till större framgång än brist på ansträngning.

Men vi måste erkänna att livet ofta är orättvist, och vissa individer föds med funktionsnedsättningar eller sjukdomar som hindrar dem från att uppnå storhet. Trots detta är det i allmänhet sant att hårt arbete och engagemang är nödvändigt för att nå framgång inom de flesta områden i livet.

I vardagen innebär att vara RIGHTEOUS att leva med syfte, ta hand om andra, vara snäll och sträva efter att förbättra sig själv. Även om det är omöjligt att säkerställa att alla som bär vårt varumärke kommer att förkroppsliga dessa värderingar, strävar vi efter att marknadsföra dem och uppmuntra andra att göra detsamma.

RIGHTEOUS är ett långt ord men som en förkortning använder vi "RTS"

SYMBOLEN

Vågen representerar begreppet ömsesidighet, där det du ger är det du får. Den förkroppsligar också principen om balans, som avbildas i Yin och Yang-symbolen, vilket betyder jämvikten mellan gott och ont i livet.

På samma sätt som personen du hälsar på ler tillbaka mot dig när du ler. Visualisera en våg där varje vänlighet eller god gärning du utför vägs på ena sidan, och en motsvarande mängd godhet läggs till på den andra sidan. Denna fördubblingseffekt visar den potentiella effekten av våra handlingar och motiverar oss att göra mer gott.

Föreställ dig på samma sätt en bonde som sliter outtröttligt för att odla och skörda sina skördar. När han lägger upp sina produkter på vågen får han ett rättvist utbyte av guld, som symboliserar principen om rättvis kompensation för ansträngning och hårt arbete. ( Om bonden är smart ser han på sin insats och letar efter förbättringsområden så han kan jobba effektivare.)

Sammanfattningsvis symboliserar skalan idén om balans, ömsesidighet och rättvisa i livet. Det påminner oss om att våra handlingar har konsekvenser och uppmuntrar oss att sträva efter att ge positiva bidrag till världen omkring oss.

VARUMÄRKET

Vi vill göra kläder som fångar den stiliga looken som är populär i Sverige men ofta förbises men förfinar den. RIGHTEOUS planerar att lansera en kollektion av moderiktiga men diskreta kläder. I linje med vårt engagemang för hållbarhet kommer vår design mestadels vara subtil och klassisk, snarare än flashig och trendig. Vi inser att djärva och övergående stilar snabbt kan förlora sitt värde, och vi strävar efter att skapa plagg som kommer att stå sig över tiden, det kommer leda till att man inte köper en trendig klädsel och sedan slänger den när trenden är över.

Dessa ord är det som klädesmärket strävar efter att följa:

Tidlöshet: Vi vill att våra kläder ska ha en hållbar kvalitet, så att de kan bäras och njutas i många år framöver.

Moderiktig: Samtidigt som vi strävar efter tidlöshet vill vi också att våra kläder ska vara moderiktiga och i linje med nuvarande trender.

Sofistikerat: Våra kläder kommer att förkroppsliga en känsla av förfining och elegans, anpassade för dem som uppskattar diskret lyx.

Vardagligt: Vi är inspirerade av klassisk stil och strävar efter att skapa kläder som är såpass stilrena att man kan använda plaggen när som helst men samtidigt inge en känsla av att man har en bra klädstil. 

VISIONEN

Vårt varumärke har en ambition att i framtiden starta en välgörenhetsorganisation och organisera ett galaevenemang som samlar kända personligheter, uppskattade varumärken och företag som upprätthåller rättfärdighetens värderingar. Vi har en idé om att den nuvarande generation öva på sin respekt och lyhördhet, och vi siktar på att förändra detta genom vårt varumärke. Vi strävar efter att öka medvetenheten om de egenskaper som definierar en gentleman eller dam. Vi förstår att detta kan verka som ett högt mål, men vi är fast beslutna att göra en positiv inverkan på världen. Vår ledstjärna är att ständigt sträva efter förbättring, både personligen och kollektivt som samhälle, genom ideal om rättfärdighet.

BERÄTTELSEN

RIGHTEOUS är grundat av mig, en artonåring från Sverige. Låter klyschigt men några av mina tidigaste minnen är från att göra en liten trädleksak i form av en pansarvagn med min pappa på verandan vi hade där vi bodde då.  Och jag har alltid varit det där kreativa barnet, gjort "trolldrycker" med allt jag kunde hitta hemma, skrivit deckare, gjort låtar (jag försökte i alla fall) och jag ritade mycket. Vad jag har fått höra ritade jag så mycket på förskolan så att mina lärare fick ta ifrån mig pennorna, för att umgås med de andra barnen.

Det var inte förrän jag var sexton när jag upptäckte ordet "RIGHTEOUS". Det var det perfekta ordet. Det var ett udda antal ord på nio bokstäver, fyra bokstäver på var sida om den symmetriska bokstaven "T" i mitten och det finns INGET annat ord med lika bra betydelse. Så jag började med att klippa ut bokstäverna från ett papper och sedan tejpa fast det med genomskinlig tejp på min grå luvtröja och se hur den skulle se ut.

Sedan några månader senare startade jag och tre kompisar ett så kallat "UF" som är ett ämne i skolan där vi elever fick prova på att starta en företagsform för att få en inblick i näringslivet. Vi hade ingen aning om vad vi skulle göra, vad vi skulle sälja, och då kom jag ihåg ordet "RIGHTEOUS" från månader tidigare. Pojkarna var med på idén och vi började jobba. Vi köpte de billigaste kepsarna som vi kunde trycka på och började trycka vår logotyp på dem. Den billiga kvaliteten bet oss verkligen i rumpan när kepsarna var dåligt ihopsatta och trycken föll ganska många gånger. (Det gjorde verkligen ont i själen att få klagomål från våra kunder som hade litat på vårat företag, det var riktigt pinsamt) – Det är därför vi nu säljer kepsar av mycket bättre kvalitet. - Tillbaka till historien. Vi lyckades verkligen med vårat "UF" och jag ville göra företag av det på egen hand sedan, först ville pojkarna också starta den men senare gick de med på att jag skulle starta det på egen hand.

Jag driver det här klädesmärket för att jag måste uttrycka min kreativitet genom att ta bilder, designa kläder och förmedla ett budskap som jag verkligen tror på.

Rättfärdig är min levnadsregel, jag försöker hålla mig till den så gott jag kan, men ingen är perfekt.
Men jag kan i alla fall försöka mitt bästa som jag tycker att alla borde. Med andra ord:

Var RIGHTEOUS